آموخته‌هاى من

روزنوشته‌ها

آموخته‌هاى من

روزنوشته‌ها

غرور و تعصب بی جا

دریا آرام بود و کشتی در تاریکی شب در حال حرکت بود... ناگهان خدمه در فاصله چند متر جلوتر از کشتی خودشان ، نور کشتی دیگری را دیدند که بی حرکت ایستاده است ، و در صورتی که آنها به مسیرشان ادامه می دادند به هم برخورد می کردند. سراسیمه کاپیتان "هوراتینو" را از خواب بیدار کردند و مساله را به وی اطلاع دادند. کاپیتان بلافاصله خودش را به عرشه رساند و پس از مشاهده کشتی ساکنی که در روبرویشان قرار داشت ، با استفاده از بیسیم به کشتی مقابل دستور داد که مسیرشان را 20 درجه تغییر بدهند . کشتی ساکن در جواب دستور کاپیتان گفت: "ما نمی توانیم ، شما مسیرتان را 20 درجه تغییر دهید" ، کاپیتان از شنیدن این جواب خشمگین شد و دوباره به کشتی مقابل گفت: "من کاپیتان "هوراتینو" هستم و یک ژنرال ارتش ام و دستور می دهم که شما هرچه زودتر مسیرتان را تغییر دهید". و دوباره سمت مقابل جواب آمد: "کاپیتان هوراتینو ، اینجا یک فانوس دریایی است و اگر نمی خواهید به ما برخورد کنید مسیرتان را 20 درجه تغییر دهید...".
..............................
در این داستان اگر کاپیتان یک فرد بیش از حد مغرور نبود ، به سادگی می توانست فقط با کمی تغییر دادن مسیر کشتی به راحتی مساله را حل کند ، ولی او معتقد بود که در شان یک ژنرال نیست تا مسیر کشتی اش را عوض کند ، حتی اگر طرف مقابلش بی حرکت باشد!
در زندگی همه ما موقعیت هایی پیش می آید که غرور و تعصبات بی جا ، باعث می شود علاوه بر شکست خوردن، وقت و انرژیمان را نیز هدر دهیم. گاهی وقت ها فقط با یک تغییر کوچک و پرهیز از غرور و تعصبات بی دلیل، می توانیم به موفقیت های بزرگی دست بیابیم...

نظرات 2 + ارسال نظر
همطاف یلنیز یکشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:10 ب.ظ http://forushgaheman-shoma.blogsky.com/

سلام سلام
.
زیبا بید ( حالا از غرور کور ژنرال بگذریم، چه خدمه نابلد و ناآگاهی که متوجه فانوس دریایی نشدند! خدا رحمتشون کناد)

همطاف یلنیز دوشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 07:58 ق.ظ http://forushgaheman-shoma.blogsky.com/

و
این جهان همچون درخت است ای کرام
ما بر او چون میوه های نیم خام

سخت گیرد خام ها مر شاخ را
زانکه در خامی، نشاید کاخ را

چون بپُخت و گشت شیرین لب گزان
سست گیرد شاخ ها را بعد از آن

چون از آن اقبال، شیرین شد دهان
سرد شد بر آدمی مُلک جهان

سختگیری و تعصب خامی است
تا جَنینی، کار، خون آشامی است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد