آموخته‌هاى من

روزنوشته‌ها

آموخته‌هاى من

روزنوشته‌ها

کلسیم و ویتامین دى

چه کنیم تا  فرزندانمان میزان کلسیم کافى روزانه دریافت کنند؟

برخى از باورهاى نادرست قدیمى که در میان مردم رایج است، دریافت کلسیم را فقط از شیر می‌داند. به همین دلیل از کودکى فرزندان را به زور وادار به خوردن شیر و فرآورده‌های شیری می‌کنیم.

اخیراً در مطالب معتبری که در این باره خوانده ام به این نتیجه رسیده‌ام که اساساً خوردن شیر ارتباط مستقیم با تأمین کلسیم کافی در بدن ندارد. بسیاری از مردم کشورهای مختلف که مصرف روزانه‌ى شیر بالایی دارند؛ ممکن است به پوکی استخوان گرفتار شوند. بر پایه‌ى برخی از پژوهش‌ها اصلاً کلسیم در محیط اسیدی شیر جذب نمی‌شود. حتی اگر جذب کلسیم در شیر را باور کنیم تا ویتامین دی و فسفر کافی نباشد، کلسیم جذب نمی‌شود.

شیری خوب است که به خوردن علف توسط گاوش اطمینان داشته باشیم. وقتی می‌بینیم نان‌های خشک و کپک‌زده‌ى ما توسط گاوداری‌ها خریداری می‌شود و به خورد گاوها داده می‌شود چه امیدی می‌توان به سودمندی آن شیر داشت. این شیر چه بسا زیان‌آور نیز هست.

کلسیم را می‌توان در بسیاری از سبزی‌ها مانند پونه و کرفس، در میوه‌ها: بادام و در دانه‌ها: کنجد و ... به اندازه‌ى کافی یافت. ارده‌ و شیره‌ى انگور که در پزشکی سنتی ایران نیز در درمان بسیاری از بیماری‌ها گفته شده، یکی از منابع بسیار خوب برای جذب کلسیم است.

هنگامی‌که ویتامین دی مورد نیاز را از نور آفتاب، زرده‌ى تخم‌ مرغ (بومی) و ماهی تأمین کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که مقدار کلسیم مورد نیازمان تأمین می‌شود و خدای ناکرده به بیماری‌های پوکی استخوان، آرتروز و ... دچار نمی‌شویم.

در پایان روش ساخت یک شیر بسیار سودمند آموزش داده می‌شود. این معجون بهترین معجون تقویتی برای مغز و جلوگیری از پوکی استخوان و آلزایم است.


- بادام 45 عدد

- هفت‌عدد خرما یا سه قاشق غذاخوری عسل سرصاف

- سه لیوان آب

بادام‌ها را در ظرف آبی می‌ریزیم و روی اجاق می‌گذاریم. بلافاصله پس از جوش‌آمدن آب از روی اجاق برمی‌داریم و می‌گذاریم تا سرد شود. سپس پوست آن‌را کنده و با آب سرد شست‌وشو می‌دهیم. آن‌گاه با خرمای هسته‌گرفته یا عسل در مخلوط کن ریخته و پس از پنج دقیقه نوش جان کنید.

به نام آفریدگار مهر

به یارى خدا، از امروز در این فضاى مجازى آغاز به نوشتن مى‌کنم. به امیدى که آن‌چه از قلم من روى صفحه نقش مى‌بندد براى دیگران هم سودمند باشد.